Jom Jadi Follower ana

Sunday, February 14, 2010

KALAU BENAR CINTAKAN ALLAH

Sebutlah nama ALLAH banyak2. ALLAH berfirman dalam Surah al-Fath : 9 yang bermakasud : “Supaya kamu semua beriman kapada ALLAH dan Rasul-Nye, menguatkan (agama)-Nya, membesarkan-Nye, dan bertasbihlah kepada-Nya pada waktu pagi dan petang”. Bertasbih disini bermaksud kita berzikir dengan kuantiti dan kualiti yg tinggi.

Zikir ini bermasuklah Zikir Lidah, Zikir Hati dan Zikir Perbuatan, semuanya menjurus kepada perbuatan ALLAH dan segala yang len kecil belaka.
Lidah menyebut kalimah ALLAH, lalu hati merasakan kebesaran dan keagungan-Nya dan tindakan menyusul apabila kite selaraskan segala perbuatan dengan hukum-hakam-Nya. Itulah zikir yang hakiki. Kesannye sepadu n seadun dengan acuannye. Ini jalankan paling berkesan yang akan member ketenangan dan kekuatan.
Namun apabila ALLAH dilupakan, umat akan kurang menyebut nama-Nye lagi. Ketika itu, hati2 pun lalai daripada merasakan kebesaran dan keagungan-Nya. Akibat hukum-hakam diabaikan dalam tindakan dan perbuatan. Apabila ini terjadi jangan ditangisi jika ALLAH “LUPAKAN” kite.

Allah hanya menjadi pembela kepada orang yan bertakwa. Orang yang bertakwa adlah orang yang banyak mengingati-Nye, dengan lidah, hati dan perbuatan. Menjadi seorang Muslim sahaja (bukan Muttaqin), tidak melayakkan kite mendapat jaminan dan bantuan dari ALLAH. Siapakah kita, mutttaqin atau hanya muslim?????

Muslim, lebih2 lagi Muslim yang fasiq, kurang berzikir malah ada yang tidak nerzikir langsung. Apakah ALLAH akan mengingati kite jika kite melupakan-Nye???? Lalu terbiarlah kite dihina, dizalimi dan diperkotak-katikkan oleh musuh tanpa mendapat pembelaan.
Sayidina Umar pernah mengingatkan, bahawa dia lebih bimbangkan dosa2 yang dilakukan oleh tentera Islam berbanding kekuatan dan perancangan jahat oleh musuh. Dosa2 akan menghalang daripada datangnye BANTUAN ALLAH kepada kite. Kenapa dengan orang yang melakukan dosa???? Jawabnye kerana kite lupakan ALLAH. Lupa zikir kepada-Nye. Justeru, untuk mendapat kekuatan, elakkan dosa. Dan untuk elakkan dosa sentiasalah mengingati ALLAH.
Ya, masakan orang yang sentiasa ingatkan ALLAH tergamak bergelumang dengan dosa???? Jika terlanjur sedikitpun mereka akan segera bertaubat ALLAH. Orang beginilah akan mendapat bantuan ALLAH dalam apa yang mereka usahakan dan perjuangan. Mereka disokong oleh kawan dan dihormati oleh lawan. Belum pun bertempik, hanya berbisik, orang akan akur dan tunduk.

Apabila ALLAH akrab dengan kite, siapakah yang berani memusuhi kite???? King Richard yang berhati singa itu pun tunduk kpd Sultan Salehuddin Al-Ayubi. Mengapa??? Apakah hanya kerana kekuatan Salehuddin ??? TIDAKKK.. tetapi kerana akhlak dan keperibadiannye yang ditempa dgn Zikrullah. Hasilnye, sifat pemaaf, kasih sayang dan prihatinnye, tidak terbatas. Merentas sempadan bangsa, Negara dan agama.
Musuh tidak terlalu laju, tetapi orang Islam yang TERLALU PERLAHAN. Kite seharusnye ke depan dengan roh cinta dan ksih sayang. Dengan cinta kite berdakwah, berhujah dan menjelaskan dengan penuh hemah dan hikmah tanpa dibauri oleh kebencian dan prasangka.
Dengan cinta kite tidak hanya menyebut nama-Nye, mengingati-Nye dan mendaulatkan hukum-hakam-Nya dalam diri tetapi kite akan kembangkan sayap cinta itu ke dalam rumah tangga, organisasi, masyarakat dan Negara.

Kalau benar cintakan ALLAH, cintailah diri dan umat ini dengan banyak mengingati-Nye. Bangun seawal Subuh, bersih dan sucikan diri. Lalu solatlah untuk mengingatiNye. Kemudian, bertebaranlah di muka bumi untuk mencari rezeki yang halal dengan meninggalkan segala bentuk rasuah, riba dan penyelewengan.
Atur keluarga mengikut syariat. Jauhkan pendedahan aurat. Perangi pergaulan bebas , racun hedonism dan fesyen bohemian dalam kehidupan diri dan remaja kite. Pacu kemajuan ekonomi, tetapi jangan lupakan hukum Ilahi. Bersiasahlah tetapi jauhi fitnah dan kepentingan diri. Ingat ALLAH!!!! Jaga halal dan haram dalam setiap perilaku dan perbuatan.
Kalau benar CINTAKAN ALLAH….. ingatlah, “CINTA itu bukan kata-kata, but love is a verb (cinta itu tindakan). Bangkitlah dengan kecintaan bukan dengan satu kebencian. Jangan marahkan orang yang tidak cinta…. Jika kite sendiri tidak mencintai…..
Marahkan diri kite dahulu, sebelum marahkan mereka. Tidak malukah kite kepada ALLAH, justeru jika demikian…. Bererti cinta kite hanya berkata-kata?????? Hanya pura-pura????

Sedutan dari Majalah SOLUSI
Yang telah diadabtasikan oleh Qolbiku

No comments: