Jom Jadi Follower ana

Friday, December 24, 2010

Beginikah pemimpin????

Bissmillahirahmanirahim....

Bila dikatakan pemimpin semua org tahu... setiap kite juga adalah pemimpin...sekurang2nya pemimpin diri sendiri... bila kite tgk skop yang lebih besar...pemimpin nie byk tggjwbnyer....
xkisah la pemimpin negara, syarikat, ipt, sekolah malah rumahtangga...

Tapi hari ini bukan hendak citekan ciri2 seorg pemimpin or tggjwb pemimpin, tapi memberi sedikit kesedaran kepada insan yang bergelar pemimpin. coretan ini bukan hendak memburukkan or menyakiti hati sesiapa...tetapi sedarlah wahai pemimpin... antum/anda adalah "ROLE MODEL" setiap insan dibawah jagaan antum....

Maka jagalah tingkahlaku, peribadi or percakapan mu dengan baik. kerana tidak ade orang yang akan mengikut apabila seseorang pemimpin hanya pandai berkata2. Sape nak ikut, kalau die berkata " jangan ade dikalangan kite bercouple", tapi die sendiri yang melakukannya... dah la bercouple itu satu perbuatan yang salah ditambah pula dengan pandai bercakap tapi die sendiri melanggarnye... sedarlah pemimpin di dalam AlQuran, Allah berfirman :

" Wahai orang2 yang beriman! mengapa kamu megatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan, itu sangatlah benci di sisi Allah jika kamu mengata apa2 yang tidak kamu kerjakan" - AsSaff : 2-3

Beginikah yang dikatakan pemimpin??? pemimpin yang beginilah akn akan merosakkan sesebuah organisasi. Apabila ramai yang menyata mengenai keburukannye, nama baik organisasilah yang terjejas.... "orang tidak kata pemimpin si pulan si pulan tapi orang menyatakan pemimpin organisasi ini itu.... SubhanaAllah... lihatlah kesannye... kerana kite buat cilap habis susu sebelanga... dalam konteks ini bukan kite lihat ape orang nk kata, tapi cuba fikir ADAKAH ORANG YANG SEPATUTNYA MENJADI ROLE MODEL AKAN DIIKUT OLEH LAIN, SEDANGKAN DIE MELAKUKAN PERKARA YANG DIE SENDIRI LARANG?????

jawapannye ya boleh tidak pun boleh... ok jom tgk jwpannyer..

jika YA : mmg boleh ikut, tapi ikut yang tidak baik
jika tidak : orang bawahan xkan ikut arahan or nasihat yang diberikan kerana mereke sendiri tahu, "kamu pun buat "...... dimana nak datang respect orang lain terhadap kite jika semdiri lakukannyer... disini tiada keberkatan dalm memimpin serta timbullah pelbagai permasalahan dlm organisasi... masalah hati, xpua hati, memberontak dlm diam.... dan peibagai lagi....

Jadi lah pemimpin yang belajar dari "KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN"... janganlah hanya pandai menilai kerja orang lain, menilai kesalahan orang, menuduh membabi buta, bercakap sekadar sedap didengar......

tapi jadilah pemimpin yang dalam berckp or menasihati orang lain tapi sesame2 perbaiki diri dengan peringatan diri sendiri....
sentiasa lah perbaiki diri.... jadikah kelemahan diri sebagai pembangkit tuk kite terus melakukan perubahan diri.... bkn menyembunyikan keburukan n kelemahan diri kerna... ingatlah sepandai2 tupai melompat akannyer jatuh ke tanah juga....
hindarilah perkara2 yang boleh membawa kepada fitnah pada diri kite...

YANG PASTI HORMATI LAH ORANG LAIN JIKA INGAT ORG LAIN MENGHORMATI KITA....

INGAT LAH SETIAP PE YANG DIPERTANGGUNGJWBKAN AKAN DI DITANYE DI AKHIRAT KELAK..... DAN INGAT RAMAI ORG MASUK NERAKA KERANA MULUTNYA DAN PEMIMPIN JUGA RAMAI TERGOLONG DRNYE....SUBHANAALLAH....

Moga2 kite menjadi pemimpin yang bukan hanya pandai berkata2 tapi pandai laksanakan jua... insyaAllah....AMEEN YA ROBB

P/S : peringatan juga pada diriku...yang bergelar pemimpin....

Friday, November 19, 2010

Mangkuk yang cantik,madu dan sehelai rambut..

Assalamualaikum..

Rasulullah SAW, dengan sahabat-sahabatnya Abu bakar r.a., Umar r.a., Utsman r.a., dan 'Ali r.a., bertamu ke rumah Ali r.a. Di rumah Ali r.a. istrinya Sayidatina Fathimah r.ha. putri Rasulullah SAW menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik, dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu. Baginda Rasulullah SAW kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap ketiga benda tersebut (Mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut).

Abubakar r.a. berkata, "iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut".

Umar r.a. berkata, "kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Utsman r.a. berkata, "ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan ber'amal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

'Ali r.a. berkata, "tamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumanya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Fatimah r.ha.berkata, "seorang wanita itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, wanita yang ber-purdah itu lebih manis dari madu, dan mendapatkan seorang wanita yangtak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Rasulullah SAW berkata, "seorang yang mendapat taufiq untuk ber'amal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, ber'amal dengan 'amal yang baik itu lebih manis dari madu, dan berbuat 'amal dengan ikhlas adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Malaikat Jibril AS berkata, "menegakkan pilar-pilar agama itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, menyerahkan diri; harta; dan waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu, dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Allah SWT berfirman, " Syurga-Ku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat syurga-Ku itu lebih manis dari madu, dan jalan menuju syurga-Ku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Sunday, October 10, 2010

SEDARLAH ADIKKU.....!!!!!!

Bissmillahirrahmanirahim...

termenungku seorg diri... mengenangkan peristiwa tadi.... teriyang2 kata seorg shbt ana....
"
Aku XSUKA betui perempuan yg pakai tudung labuh nie, (sambil memandang ana) bkn ko la org len.... yg bila aku kata ade budak laki suka kat die mula sipu2, konon mcm xnk le last2 aku tgk aritu dgn dgn budak tu dah.... aku pantang betui le dgn org cam 2.... bkn pe jadi fitnah kepada org2 baik n alim cam ko nie..... eiii geram betui la....."... yeke??? jawab ana...sape???... budak spek tu... dalam nie istigfar byk2....taPi xmengenali sape gerangannye....dibiarkan persoaln bermain difikiran...
Rupa2 perbualan hari tersebut mnjawab pada hari nie.... ku sudah mengetahuan sape orgnya... ternyataaaaaaa................. Ya Allah ampunkan aku...............!!!!!

Di kafe :

selesai kuliah.... diri ini melangkah balik ke kolej... kelas petang pulak batal.... ade masa tuk berehat smentara menunggu prgrm di surau anjuran Rakan Masjid.... sebelum smpai ke bilik singgah ke kafe utk santa
pan tghari....

disebalik ramai2 student2 yg sedang memilih makanan terpandang 1 wajah yg sgt dikenali... izan .. anak usrahku.... lama xmenatap wajahnye... izan seorg atlet kampus... namun personalitinye tetap islamik....
dgn wajah yg manis die mendekati daku.... "Assalamualaikum kak".... sambil tersenyum..."Waalaikumusalam sihat dik... lama xjumpa... hmmm camne tgn dah ok"...."Sihat kak..alhamdulillah... cam ne la kak (sampai menunjukkan jari tgnnye) doktor kata retak sikit ... kene berubat la..."...... " SubhanaAllah... yeke??? len kali hati2 la dlm perlwnn tu..."
izan tetap dgn senyumannye....

"ok la dik... kak pi beli makann dulu... yer..."sambil diri ini senyum... "ok..kak"

Selesai membuat pembayaran dikaunter..teringt topup kredit dihensetku telah kurg.... diriku melagkah ke koop bersebelah.... tiba2 pandang mata nie...terpandang jasad tadi.... sedang makan serta dikelilingi
lelaki....SUBHANAALLAH................izannnnnnnnnnnnnnnnnnn......!!!!!
hatiku meronta keseorangan.... xdptku gmbrkan adik yg kupgg selama ini..... sebenarnye jauh dr ku....

sampai je dibilik.... tertiba kata2 sahbt ku tu....
. RUPANYE DIE ADALAH ANAK USRAHKU SENDIRI..... YA ALLAH..... SALAHKAH AKU MENDIDIKNYE....LALAIKAH AKU TERHADAP DIRINYE..... AKU MALU YA ALLAH.... BERSALAHNYE AKU..... BERDOSANYE AKU.....

rase bersalah teramat sgt dihatiku.... aku meronta.... selepas makan dgn xberselera.... diri sujud menghadap Illahi... pertama kali setiap sujudku dihadapan badanku tergetar2, malu, bersalah serta takt
kepadaNye..... peristiwa nie betui2 membuatkan diri nie terkejut n terkedu.... Hnaya Allah shja dapat memahami diriku ketika nie....

BUAT ADIKkU IZAN :
kembalilah pada fitrahmu... yg dulunye malu menjadi mahkota dirimu...
ketegasan menjadi benteng dirimu....
sebaliknya tudungmu adikku bukan hanya menutup auratmu semata2 malah ia adalah peribadi seorg muslim..... jagn kerana seorg lelaki adik jadi begini...fitnah terhadap agama dik.... ketahuilah adikku bahawa dunia sekrg by
k menaburkan kata2 manis tetapi x ditepati hanya untuk kepentingan nafsu n mainan manusia.... jika si dia serius dgn adik...die tidak akan membenarkan adik bersamanya sewaktu begini....

buka lah matamu.... bukalah hatimu.... bu
kalah jiwamu adikku cyg..... semua itu salah dik... Islam xbenarkan....

Allah sudah berfirman dalm surah Al-Isra' : 32
" JGNLH KAMU MGHMPIRI ZINA, (ZINA) ITU SUNGGUH SUATU PRKATAAN KEJI DAN JALAN YG BURUK"
SEDARLAH ADIKKU CYG....
YA ALLAH... JIKA PERUBAHAN ADIKKU NIE KERANA ATAS KELALAIAN N KESALAHAN AKU DLM MENJAGANYA....AKU MEMOHON AMPUN.... BUKAKLAH SEMULA HATI NYE... BANTU AKU TUK MEMBANTUNYE MENUNJUK
KN JALAN YG ENGKAU REDHAI....

AMIN YA ROBB.......




Thursday, September 9, 2010

Salam Lebaran Khas wat



Salam wat semua shbt2...sempena 1 syawal yg akn menjelma esok.... ana ingin mintak maaf kepada terutama skali pada kedua ibu bapa ana, adik beradik ana, serta semua shbt3 yg megenali ana scara nyata o alam maya nie....

moga segala amalan kite di bulan Ramadhan di terima olehNye... moga segala amalan2 tersebut dpt kite sentiasa istiqomah serta membentuk peribadi yg mulia n baik...

Hidupkan juga malam raye kite dgn membesarkan n mengagungkanNye... hanya pada Allah kite bersyukur krn dpt menyempurnakan ramadhan kali nie.... Apakah masih ade Ramadhan n Solat terawih lagi tuk kite???? berdoalah moga2 kite di beri kesempatan ini lagi... utk memperbaiki segala kelemahan kite sbgai manusia yg lemah.

SALAM LEBARAN N MOGA AMALAN ZIARAH MENZIARAH XDILUPAKAN....

P/S : sape2 yg kenal ana jemput la dtg umah.... ^_^

Thursday, September 2, 2010

RAMADHAN VS RAYA

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Alhamdulillah…. Diberikan nikmat dan idea untuk mengeluarkan posting kali nie.

03/09/2010, merupakan Hari Jumaat, pe yang terjadi pada hari nie???? Birth??? Anniversary??? Event??? Hmmm… pe ye??? Jom ikuti posting seterusnya….

Ha…. Nie ana nk bercerita… hari nie merupakan hari student3 poli BALIK KAMPUNG…. Amboi kemeriahannye dah rase seminggu sebelum hari ini lagi…. Keinginan untuk pulang ke kampong n kemeriahan dah terase dah….ish3… mana nye setiap kali lect masuk je ckp ttg pasal kampong n raye…. Ditambah pula hari nie merupakan hari kemuncak student poli balik kampong…. Ade kelas pun batai, ape lagi seronok 1 kelas…. Ish3… ade juga dikalangan mereka siap ganti kelas awal2 tuk hari jumaat semata2 nk balik hari nie…..

Jika difikirkan logiknye, pose ade lagi 7 hari n hari raye pun lagi seminggu…. Hmmm…. Kemeriahan nie ditambah lagi dengan rington henset lagu raye dgn pelbagai versi…. Allah….hampir 3 kali ramadhan ana di poli begini la suasananye.... n ana juga pasti ia juga berlaku di kebykn ipta, ipts, sekolah berasrma yang len....

xsalah untuk memeriahkan suasana kerana hendak meraikan perkara yg baik iaitu aIDILFITRI... TAPI mengapa fanomana nie xberlaku semasa hendak menyambut ramadhan????? adakah ramadhan bulan muram kerana berpuase??? hmmm...Fikir2kan...

Ramadhan xperlu ana huraikan maksudnye kerana ana sendiri yakin dan percaya ramai dikalangan sahbt3 taw pe tu ramadhan n apa itu pose.... tapi ape yg ana hendak ketengahkan dicini adalah bagaimana kite umat Islam kebykn di zaman sekrg lebih gembira apabila dtgnye Syawal berbanding dtg Ramadhan.... sememgnye ganjaran dibulan ramadhan xnmpak dgn mata kasar tapi Ingatlah itu bekalan kite diakhirt ...checklist balik tujuan kite hidup di dunia nie...

Ganjaran yng terbesar di bulan ramadhan yg tiada dibulan iaitu Malam LailatulQadar.... ckp ttg malam LailatulQadar semua org tahu, semua org mahu tapi usaha???? TEPUK DADA TAYE IMAN....

Kebetulan ana terdgr 1 kisah dr radio ikim sebelum solat jumaat tadi.....Kisahnye begini

ade 2 org adik beradik kaknye n adik lelaki yg tggl bersama nenek n datuknye.... satu hari semasa si adik sedang bermain bola tetiba bola tersebut terkene sebuah pasu kesayangan neneknye..... dgn rupa yng kecut si adik ketakutan kerana tkut dimarahi oleh neneknye, dalam masa ynag sama si kakak melihat kejadian tersebut sampai menuding jari kepada si adik, si adik dgn penuh pengharapan supaya akaknye xmemberitahu nennek mereka. .... perjanjian dilakukan.

Pada keesokan harinye datuk mereka mengajak salah seorg drnya ke bandar tuk membeli permainan, si adiklah yg paling beria menawarkan diri untuk megikut datuknye, tetiba celah si kakak " Adik, bukan ke ckp nk tolong nenek basuh pinggan esok", dgn penuh hairan adiknye menggeleng kepala smbil menjawab " mana de kak", dgn muka yg kerut sambil menuding jari kakaknya memberi isyarat bhwa rahsia akn terbongkar, si adik terpaksa mengakuinye padahal x terlintas difikirkan utk mlakukn perkerjaan tu malah sgt beria tuk mgikut datuknye.... tapi si adik terpaksa akur n pergilah kakak n datuknye ke bandr dgn membw byk permainan kesukaan kakaknye....

pada hari yg kedua, si nenek pula bertye pada cucu2nya siapa yg mahu ikut ke pasar tuk membeli ketam n pelbgai brgan yg len di pasar, seperti biasa si adik lah yg begitu excited utk turut serta tetapi tetap juga dibantah oleh kakaknye dgn mengata adiknye hendak menolong datuk siram bunga... si adik sekali lagi terpaksa akur dgn kehendak kakaknye supaya tidak membocorkan rahsianye kerana takut di marahi oleh nenek..

Pada hari tersebut, si adik x senang n selesa dgn kesalahan yg dilakukan selagi xmemberithu neneknye sendiri kerana slagi rahsia nie tersimpan die xboleh lakukan pe sahaja yg die mahu. Pada keesokan harinye, dgn penuh keyakinan n tekad si adik tekad mahu memberitahu kpd neneknye wlpn terpaksa kene marah. Setelah datuknye ke kebun n kakaknye bermain di luar. si adik mendamping neneknya ke hulur n hilir, sebagai seorg nenek, beliau tahu pasti ade yg xkene dgn cucunye itu...lantas bertaye :

nenek : adik, kenapa sering ikut nenek nie ke hulur hilir.... adik nk ape???

adik : sebenarnye adik nk bgtaw sesuatu nek...

nenek : ape???

adik : adik dah lakukan kesalahan

nenek : kesalahan pe yg telah lakukan???

adik : hmmmmmmm.... adik dah pecahkan pasu kesayangan nenek kemarin tanpa sengaja...

nenek : kamu pecah semasa main bola ye (adik mengangguk), slps tu kamu pergi kutip serpihan pasu itu kan (adik juga mgangguk), kamu ambik cangkul atuk n gali tanah kan (adik mganggauk lebih kuat tanpa berkelip matanye) n kamu tanam semua serpihan pasu itu ke dalam tanah itu kan (adik megangguk smbil hairan bagaimana nenek boleh mengetahuinye) ....................nenek tahu kerana semasa kamu pecahkan pasu itu nenek ade di jendela n perhatikan semua yg kamu lakukan...itu

Berdasarkan kisah ini.... pernah x kite terfikir jika di jendela itu adalah Allah yg sentiasa memerhatikan kite apabila kite berbuat dosa.... ???? dan di dalam cite nie si adik sentiasa berkeadaan serba salah kerna melakukan kesilapan sehingga die sendiri pergi bertemu dgn neneknye tuk mintak maaf, begitu juga dgn diri kite, jika kite lakukan kesilapan n kesalahn kepada siapa kite mohon ampun atas dosa2 kite????

moral di dalm cite nie juga si nenek mmg nmpk cucunye lakukan kesilapan, tapi die xterus marah malah sudah memaafkan tapi sengaja mahu cucunya sendiri megaku n meminta maaf atas kesalahn yg dilakukan oleh cucunye. Ternyata cite nie sgt berkaitan dgn diri kite wahai sahbt2..... Allah adlah Maha pengampun lagi MAHA PENYAYANG die snetiasa ingat hambaNya berdoa n memohon ampun snediri n magakui kesilapan kite.... Allah sgt sygkan hamba2Nye cuba kite sahaja yg melarikan diri n myebabkab murkaNye Allah terhadap kite yang mensyukuki nikmatnye...

Firman Allah :

"Katakanlah"Dialah yg menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu.(Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur" Al-Mulk : 23.....

kite juga boleh lihat dlm watak si kakak nie, diumpamakan syaitan yg sentiasa menghasut kite supaya jgn lakukan kebaikan n mgumpamakan diri kite bukn baik sgt tapi yakin kite mmpu menjadi baik, kerana asak usul keturunan kite Nabi Adam adalah baik.... x mustahil kite xboleh menjadi lebih baik dari sekarg..... cuma usaha n tawakal serta doa....

Ape yg ana nk sampaikan dicini bknlah nk menyamakan nenek dgn Allah tuhan kite, harap shbt2 xsalah faham, tapi hendak menggambarkan kpd sahbt3 situasi2 yng boleh kite berfikir sejenak mengenai dosa kite, serta ambilah kesempatan nie Ramadhan yang terakhir nie untuk kite mengejar Cinta Illahi n Malam LailatulQdar.. serta memohon atas segala dosa2 kite.... Sedar shbt....bgunlah dari lenamu.... bgktlah cari redhaNye.... disaat byk manusia meriya meraikan syawal tanpa menghirau saki baki ramadhan kini.... Contohi lah Para shbt Rasulullah SAW "GEMBIRA DTGNYE RAMADHAN N MENANGIS KERANA DITINGGALKAN RAMADHAN"

InsyaAllah....Ameen...

ADAKAH KITE DALAM VERSI RAMADHAN OR SUDAH DALAM VERSI RAYA DAH????? FIKIR2KAN.... SALAM MUHASABAH




Saturday, August 28, 2010

27/8/2010 - Hari Sejarah

Assalamualaikum

Alhamdulillah kehadrat Illahi, masih lagi nyawa nie dibenarkan hidup dan menjangkau umur puluhan...SubhanaAllah... Apakah yang terjadi pada 27/8/2010.

Alhamdulillah...sebenarnya 27 ogos merupakan tarikh kelahiran ana dilahirkan dimuka bumi Allah nie... Terima kasih mak kerana lahirkan anakmu nie, syukran ayah kerana bersusah mencari rezeki membesarkan anakmu nie.... TQ, SYUKRAN, TERIMA KASIH YA ALLAH KERANA BENARKAN N MEMILIH DIRIKU NIE SEORANG KHALIFAH N HAMBAMU.... ALHAMDULILLAH....

Ana juga bersyukur kerana tarikh lahir kali nie jatuh pada bulan yang mulia iaitu pada bulan Ramadhan, hari yang Agung iaitu hari jumaat dan satu peristiwa yang baik iaitu nuzul Quran...SubhanaAllah.... moga setiap dari sahabt2 yang mendoa n wish birth ana, moga diterima n diredhaiNye.... Ameen...

Pada Hari birth ana 27/8/2010 (Jumaat), alhamdulillah ana join satu program kemasyarakatan iaitu BERBUKA PUASA BERSAMA ORANG ASLI. SubhanaAllah .... syukur dapat menyerahkan tenaga n kebajikan pada hari kelahiranku moga diterima kebajikan yg dilakukan....

Coretan nie bukan untuk membangga diri tetapi suatu perkongsian tuk pengajaran n pkongsian semata2..... moga di bulan mulia nie Allah menerima SEGALA AMALAN N KEBAJIKAN KITE... Ameen...ya Rabb...

Tuesday, August 17, 2010

KENAPA X ROGOL SAYA???


Kisah benar ini berlaku di US.


Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang
bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam
perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan
yang diambil pula agak tersorok dan
tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat,
berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa
takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan
bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong
itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak
sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca
ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar
Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu
bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib
baik lelaki itu buat tidak endah dan
perempuan ini selamat sampai ke
rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki
yang tidak dikenali dekat lorong yang
dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih
yang dia lihat semalam adalah perogol
itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek
melalui kawad cam dan selepas siasatan
dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut
walhal dia keseorangan di masa tu,
tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak
tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta
kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol
tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke
tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that
night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya
malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa
tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw
two young man walking with you. One on your right side and the other one
was by your left side. If you were alone
of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu
saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah
pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar
penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat
Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi
yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut
segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan
memelihara kita. Wanita tadi
pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga
batas-batas yang ditetapkan Islam.
Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga
hambaNya yang sentiasa ingat akan
diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat
memeliharanya hingga subuh. Barang siapa
yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku...
semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat...
sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari
kejahatan syaitan yang di rejam…….

p/s: SubhanaAllah....moga diambil iktibar n panduan kpd kite terutama yang bergelar Muslimah... InsyaAllah

Copy dari Facebook sahabat...

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan yg Ku Rindu

Bissmillahirahmanirrahim...

Firman Allah :
"Wahai org2 yang beriman diwajibkan di atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan diatas orang2 terdahulu sebelum kamu agar kamu beriman" Al-Baqarah 183

Alhamdulillah.... nikmat kehidupan yg kurnia oleh Illahi, ari nie 2 Ramadhan 1431H, masih lagi berkesempatan tuk menambah amalan nie.... semua ramadhan kali lebih kite hayati dan nikmat bersama...InsyaAllah..

"berpuasa bukan hanya menahan lapar dan dahaga,tetapi juga menjaga lidah,mata,telinga,dan pikiran dari perbuatan yang dilarang agama"(bukhari,tirmidzi,nasa'i,ibnu majah)
"sunnah memulai berbuka dengan kurma,jika tidak ada,cukup dengan air"(tirmidzi,ibnu majah)
"jika ditawari makanan ketika berpuasa,sunnah menyatakan,'saya berpuasa' " (muslim,tirmidzi,nasa'i,ibnu majah)
"haram bagi wanita berpuasa tanpa seizin suaminya,kecuali puasa wajib,seperti puasa ramadhan"(muslim)
"makruh berbekam dan membekam orang lain ketika berpuasa"(tirmidzi,ahmad,ibnu majah) *bekam adalah cara berubat dalam islam [sunnah] dengan cara mengeluarkan toksin atau darah kotor dari tubuh yang dilakukan dgn cara tertentu oleh ahlinya.

Jom rebut TAWARAN RAMADHAN

Tuesday, July 27, 2010

Selamat Berjuang Sahabat2ku!!!!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.....

Kepada sahabat2 selamat meneruskan perjuangan yang antum hadapi... jika kite tidak bersama iringi doa tetapku kirimkan wat shbt2 yang beperang dalm meneruskan perjuangan menegakkan syiar Islam di muka bumi ini.... InsyaAllah....



video

Monday, July 26, 2010

Mehnah & Tribulasi

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....


Alhamdulillah...dikesempatan yang sibuk nie, sementara nak tggu gap kelas kul 2.30 ptg sat gi... dapat ana coretkan sedikit perkongsian tuk semua...... Asif wa jiddan smua kerana hampir 2 bulan xupdate blognie... dah byk sarangnye...

Sejak Balik dari Li, byk perkara n tggjwb perlu diselesaikan.... SubhanaAllah...baru ku sedar semakin kita meningkat usia kini... dulu jadi adik2..sekrg jadi akak... segala tggjwb pemimpin n membantu mereka bkn 1 tugas yng mudah n senang tapi memerlukan ketabahan n kesabaran yng tinggi.... begitulah tugas yng hampir 2 bln dipertggjwbkan di bahu ana sebagai ketua muslimat di asrama nie.... SubhnaAllah...jika dulu lihat2 akak2 cam semudah kacang menarik kami pada nilai2 Islam, tapi sebenarnye sukar jika x diiringi dgn iman n takwa.....

Mengenangkan tggjwb berat n besar nie rase xmampu.... disamping study yng semakin taf subjek nye.... Hanya kepadaNya memohon pertolongan.... teringat ayat Quran yg bermaksud :
"Wahai2 org2 beriman, jika kamu menolong Agama Allah, maka Allah menolongmu n meneguhkan kedudukanmu" Surah Muhammad Ayat 7....
Ayat nie lah yg byk disebut n memberi semgt kepada ana meneruskan kerja2 dakwah wlpn sikit..... Allahuakhbar....

Terbaca satu kata2 nie:
"Yakinlah dgn janji2 Allah, maka tawakkal akan memenuhi hati, dgn itu datanglah ketenangan & kecemerlangan. Apabila keluh kesah melanda, pejamkan mata & berzikirlah kpd Allah kerana antara punca manusia gagal bertawakkal adalah melayani perasaan keluh kesah yg ditiupkan oleh Syaitan"

Ya Allah moga diri ini terus istiqomah dlm perjuangan nie .... Ameen...

Saturday, June 12, 2010

SAAT-SAAT AKHIR PRATIKAL

ASSALAMUALAIKUM....


Segala pujian bg Allah...selawat dan salam keatas Rasulullah SAW, keluarga serta shbt2 baginda... Alhamdulillah hari diberikan kesempatan tuk ana menulis lagi.....

Hari ini merupakan tamatnye Li ana.... hanya sedia tuk wat persiapan balik poli semula... insyaAllah hari isnin nie... 14/6.... segala2 report dah siap cuba dlm proses print je lagi.... saat dan ketika nie ana panjatkan kesyukuran ke atasNye kerana byk nikmat rezeki, ilmu dan pegalaman sepnjang ana menjalani Li disini....

SubhanaAllah.... Alhamdulillah .... Allahuakbar.... syukran ke atas staf2 yang byk memberi support dan tunjuk ajar selama keberadaan ana di situ.... hanya Allah je yg dpt membalasinye... InsyaAllah...

Sepanjang ana berada dlm company nie.... alhamdulillah smuanye ok... tapi ade jugak la perkara2 yg kurg contoh...majoriti di sana byk lelaki...ppuan hanye de 3 org termasuk ana 4... Allah... Allah je taw hampir tiap hari gak kene usik .... lumrah pekerja zaman skrg (sabo je la)....

Saat2 akhir berada di situ... ramai kata seday ana nk pi (he3 kelakar pun de... ) bagi ana time nk saat2 nie GEMBIRA+SEDAY pun de la... gembira coz xde la org megusik... yg seday nye sgt nk tgglkan kerja2 ana tu dan sfaf ppuan yg caring....SubhanaAllah..

pada hari Jumaat 11/6 hari terakhir ana berada di compny nie... tetiba2 cik dila (Pegawai kewangan kat sana).. dia bgtaw nk wat makan malam malam tu kul 8.00pm.... die suh ajak family ... ana pun ok jer..

Pada masa yg dijanjikan ana, abg, adik dan akak ana dtg kat restoran yg dijanjikan (mak n ayah ana xdpt hadir coz xsihat)... bila smua staff dah berkumpul majlis dimulakan..... seorg staff baca doa n beri ucapan... rupa2nye majlis tu KHAS TUK ANA UNTUK MERAIKAN HABISNYE LI ANA KAT SANA....SUBHANAALLAH... malu pun ana .... Allah je yg taw

First pengerusi company tu ckp... smua main bantai je ckp coz tetiba je kene berucap ...^_~... pastu de seorg ahli lembaga nie die lak nk berucap.... die ucap MAAF coz slalu usik ana .... Ya Allah malu pun de... SubhanaAllah... at last tetiba ana lak kene berucap..... Allah... pe nk ckp nie...
tetiba terigt ayat As-Saff 10-11... ana mulakan ucapan dgn Surah tersebut :

"Wahai org2 beriman! mahukah kamu Aku tunjukkan satu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari Azab yang pedih??? iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasul dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan Jiwamu. Itulah yg lebih baik bagimu, jika kamu mengeathui"

" Alhamdulillah.... terima kasih byk2 saya ucapan pada koperasi mengadakan majlis nie, pada pertama sekali terima pada En.Amir pengerusi Koperasi dan ahli Lembaga yg len kerana meluluskan n membenarkan saya menjalani pratikal di sini... x lupa juga pada Pn.Rohaizah, cik Dila, penyelia2 serta mandor2 yang sudi berkerjasama n memberi tunjuk ajar tanpa jemu sepanjang berada di koperasi.... terima kasih.... sekian ... Wallahu'alam..."

Leganye pas bercakap tu.... sebnrnya byk nk ckp tapi tu je yg keluar...(terharu kut ^_^)...
Seleps je ucapan tu...tetiba lak de pulak cenderahati.... Allah... mmg terkejut gak.... SubhanaAllah....syukur atas rezeki yg melimpah....

Selesai semuanye...ape lagi makan la... lauknye usah ckp la... byknye n sedap antara:

Nasi (cam biasa)
Ikan tiga rase
Ikan rebus
sotong goreng
Burung Puyuh goreng
lala
ketam
sayur campur
sup ekor

Allahuakhabr ............. smua sedap2...SubhanaAllah...
Dah last2 tu Cik dila bg cendehati...ha??? dpt gi ... Ya Allah... byknye limpah rezekiMu pada hamba yg kerdil nie... Cik dila ckp dari Puan Siti die xdpt hadir... Dlam hati nie.... mmg caring betui3 staf2 kat cini.... terutama ppuan la....^_^

Selesai saje makan .... semua bersurai ... perpisahan kami dengan salam...peluk cium.... wah terasa nikmat ukhuwah tu.... kata2 peransang gak dpt dlm meneruskan study.... Allahuakhabr....

TERIMA KASIH SEMUA..... MOGA BERJUMPA LAGI...JASAMU TETAPKU KENANGAN... SENTIASA DOAKAN DAKU MENERUSKAN PERJUANGAN MENUNTUT ILMU... SEGALA JASA KALIAN MOGA ALLAH YG DAPAT MEMBALASNYER....





Sunday, May 30, 2010

BALIK KAMPUNG!!!!





Assalamualaikum Warahmatulllahi Wabarakatuh....
Alhamdulillah... di kesempatan ini Allah masih lagi memberi nikmat iman, Islam dan kesihatan serta nikmat nafas tuk meneruskan kehidupan nie... Alhamdulillah YA ALLAH... terima kasih, syukran dan thank Ya Allah... nie sahaja yang mampu ku Ucapkan.... SubhanaAllah nikmatMu terlalu byk hingga tidak kira.... ALLAHUAKBAR!!!!Alhamdulillah nikmat masa ini juga ana luang masa untuk menghidang hidangan perkongsian buat antum semua... kebiasaan ana selalu menghidangkan santapan rohani... kali ini ana hidangkan hidangan yang santai iaitu santapan jasmani.... wlpn sibuk dgn report Li, KESEMPATAN ini akan lepaskan... InsyaAllah pengalaman perkongsian bersama....

Hari ini ana berkesempatan untuk pulang ke kampung..subhanaAllah... lama xlik kampung... lama xjumpa opah dan atuk... terubat rindu... cam biasa bila berjumpa pelbagai citer akan kuar dan meriahlah rumah itu... ^_^... masakan tghari mmg sudah mak ana sediakan dari umah.. bak org kata berkelahlah kat umah opah ana.. xnk susahkan opah... so sampai kami jer.. bersiap untuk makan tghari jer.... selesai susah makan tgahri.... masing2 rehat diri dan sembg ttp smbg gak... almaklum la lama xjumpa....Start dalam kul 3.00 ptg... kami mula misi kami belajar wat "Bubur Madu Anak Lebah"... pernah dengar???? bubur ini selalu popular time org2 yang lepas pantang... ^_^... nak belajar dgn opah ana ... kami namakan bubur nie.. "BUBUR MADU ANAK LEBAH TIGA DARA" coznye yang menolongnye de 3 org anak dara (beradik-dik ana) ^_^ ... Jom kite tgk berjaya x MISI buat "BUBUR MADU ANAK LEBAH TIGA DARA"..OK... at the first... bahan2 mesti disediakan.. senang jer antaranyer....

Gula
tepung beras
santan
kapur
daun pandan

first mesti la kene perah santan.... nie time seronok ... ana mmg suka perah santan....
then masakkan santan td di dalam kuali or periuk ker.. tapi yang best masak dgn dapur kayu...


ok ye dik3 ... puan3... kak3.. masukkan santan yang diperah tadi... ^_^

masukkan daun pandan... bagi naik wangi dan harum bubur nie... pastikan sentiasa kacau tuk pastikan santan tadi xberbeku dan hangit di bwhnyer....


Kacau jgn x kacau... mmg panas time nie... tapi pegalaman yg best

then bubuh gula...2 kampit... untuk menyerlah rasa yang sedap dan memikat... sementara menunggu santan dgn gula tadi sebati... dan lebih masak... jom ke dapur... persiapan wat inti or anak lebahnyer....


ulikan tepung beras dgn sedikit air santan yang tgh masak tadi then ulikan...



ha.... nielah hasilnyer...^_^

ok.... kite hendak wat inti or anak lebah nie ke dalm santan tadi... tapikan xkn nk masuk seketul2 cam kat atas tu...hmmmm... cam ne nyer....???? ha... nielah nk citer... tuk wat anak lebah nie die ana acuannyer.... acuan nie wat sendiri jer... tuk ana yg watkan ... nk taw rupanye cam ne??? jom tgk kat bwh nie....


ha.. nielah acuannyer.. name pe lupa lak nk tye kat opah ana..^_^

then jom tgk cam ne yg wat dgn acuan nie.... at the first tuk wat anak lebah nie kene ramai org yg tolong... coz 2 org kene pgg acuan nie, 1 tekankan tepung adunan, kacau pada bubur tadi n 1 je tangkap gambar (he3.. nie keje samping jer)... tapi mmg panas + menangis (kene asap) + panas api dapur kayu + seronok + suka.^_^


Acuan itu akan dipegang di atas kuali tersebut


Anak lebah or inti or aduan tadi hendaklah tekan pada acuan tersbut then...jadilah anak lebahnyer...

haaa... nielah hasilnyer... anak lebah dah terbentuk.... dah jatuh bercurah2 dalm gandum (santan.. he3)


ha.. nielah hasilnyer.. subhanaAllah jadi gak akhir... tapi camne rasenyer yer...^_^

apelagi... raselah... nk taw rasernyer??? wah... mmg sedap (bukan angkat bakul sendiri yer ^_^) tapi terasa cam lori gula tertumpah dalam bubur nie.... he3... terlebih manis lakk.. ape2 mmg sedap... balik umah repair lik.. he3

Allahuakhbar mmg letih... klu bulan ramadhan mesti lagi... tapi rase cam nk raye jer sok nyer...^_^ pas asar... misi ke2 bersihkan halaman umah opah n tuk ana... lama x gotong royong...

nie keadaan sblum misi

semasa misi

dan hasilnyer....^_^


Alhamdulillah selesai kedua2 misi nie... di samping terlepas rindu pada opah n tok kami pulang ptg tu gak... sok keje... Alhamdilullah disamping dapt eratkan silaturrahim dapt juga pengalaman baru dn indah... SubhanaAllah...syukran Ya Allah... moga resepi tadi dpt dikongsi...(klu faham le..^_^)

sekian Wassalam...

Friday, May 28, 2010

KENAPA???





KENAPA AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman." - Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengankekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." -Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ..
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." -Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa drp rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
-Surah Yusuf ayat 12

Bangkitlah wahai sahabat-sahabatku...





Tuesday, May 18, 2010

Muslimahku Sayang... Renungkanlah dan nilailah DIRIMU..!!!



Aurat....
Pendedahanmu adakah satu kenikmatan?
Atau mendedah diri ke arah kejahilan?
Liritan mata memandang adalah itu satu tujuan?
Apakah yang empunya jasad mahu menjadi tuntunan?
Atau sekadar menunjuk potongan badan?

Putihmu kulitmu satu penghargaan

Yang sawa matang turut perasan
cantik wajahmu itulah kebanggaan
Sanggup kau gadaikan melalui fesyen pakaian

Yang ketat menampakkan medan-medan seni memberahikan

Yang belah menampakkan celah-celah keenakan
Makhota rambut menjadi hiasan
biru merah di wajah saduran

Awas...

Apabilan jejaka mencecah keinginan
kelibat jantan mula berkeliaran
seluar panjang sudah dipendekkan
Mula terpancar keinginan mengawan
mata terbeliak bagai kucing merenung ikan

Awaslah...

Wahai si manis sepanjang zaman
Dari ditelan serigala kelaparan
tutuplah aurat demi keselamatan
itulah syariat suruhan Tuhan
Lambang identiti muslimah berwawasan...

Tuesday, May 11, 2010

WAHAI DAIE2KU SEKALIAN



Dalam rancak kau menyiram taman hati insan lain,
Kau terlupa membajai taman hatimu sendiri, Agar ia sentiasa segar dalam hubungan dengan Allah, Tersentuh dengan daulat-Nya Merasa terpikul amanah ad-deen ini. Bukan kerana kau berjemaah, Namun kerana engkau di bawah perintah-Nya.


Seringkah kau mencari jalan,
Agar hatimu sentiasa lembut halus sentuhannya, Agar sentiasa sedar akan keagungan-Nya, Insafi kekerdilan, kelemahan, kealpaan & kesilapan dirimu. Hatimu itu keras, khusyu'mu kurang, Syukur & redhamu tidak banyak kau hadiahkan pada-Nya, Terlalu banyak kurang & salahmu.


Tunaikanlah solatmu dalam khusyu' & tenang..
Muhasabahlah dirimu kala sunyi, Selamilah kalam-kalam al-Quran yang kau perjuangkan, Padanya ada bekalan Untuk kau terus menongkah bahtera perjuangan ini.


Pada nawafil & amalan sunat
Ada jalan yang hampir untukmu berkasih sayang dengan Tuhanmu, Pada qiamullail di keheningan malam, Bersama bisikan doa & munajatmu, Diiringi esak airmata keinsafan & keikhlasanmu, Kau akan temui kemanisan taqarrub di bawah duli kebesaran-Nya, Di situ ada bekalnya... Lazimilah awal dirimu dengan al-Mathurat, Pasti kau akan mengenali siapa dirimu sebagai daie.


Pada tawadhu', pada ukhwah fillah, pada infaq fi sabilillah, Pada uzlah muhasabah diri, pada zikir selawat, Di situketenangan dan kekuatanmu. Ketahuilah bahawa hanya hati yang hidup sahaja, Yang bisa memberikan nafas kepada hati yang mati, Hati yang turut mati tidak mungkin menyembuhkan hati yang sakit, Apatah lagi menghidupkan hati yang mati.


Amanahlah kau di hadapan manusia kerana kedaulatan Tuhanmu.
Namun rasailah kekerdilan dirimu Di hadapan qudrat dan iradatNya.

Renungan Kepada Daie2 diluar sana.... Copy from my sahabat Nadia...^_^

Tuesday, May 4, 2010

Kesibukan yang Mengerjah Diriku


Assalamualaikum...




Kepada shbt2 yang dikasihi dan dimuliakan sekalian serta setia pada ziarah antum di blog yg tidak seberapa nie.... asif sgt3 kerana ana tidak dpt nk mengedit blog ini kerana kesibukan menyiapkan report Latihan Industri yang akan tamat pada 11/06/2010.... dan ana kene berdaftar di Politeknik Ungku Omar pada 23/06/2010..... bermakna ana ade 1 1/2 bulan tuk menyiapkan report ini....

Diharapkan sahbt3 dapat mendoakan ana dpt menyiapkan laporan Latihan Industri ini dgn baik dan sempurna.... InsyaAllah....

Moga Allah memberi kekuatan pada diri ini dlam menghadapi ujian dan tarbiyyah kepada kite smua dlm mghadapi kesibukan dunia.... kesibukan ini melanda... teruskan dakwah ini kan teruskan juga tetapi juga memerlukan masa... moga Allah dpt bimbing hati3 kite ke jaln yg DiredhaiNye...

Jika ada kesempatan yg terluang ana akan mengedit blog ini.... InsyaAllah..

Syukran atas kesetiaan antum mengikut blog ini...^_^

Wallahu'alam....

Contohi Resmi Lebah

Rasulullah SAW menasihatkan umat agar selalu mencontohi resmi lebah.
Lebah adalah serangga yang mempunyai 3 sifat yang mulia lagi terpuji iaitu :

1) Dimana sahaja ia hinggap, ia tidak akan merosakkan tempat tersebut. Meskipun makanan (madu) diambil daripada bunga, namun bunga dan dahan tidak pula dirosakkan.

2) Lebah hanya mengambil dan mengeluarkan yang baik sahaja. Maknanya ialah pati bunga (madu) yang dipilih dan dikeluarkan untuk kegunaan. Madu ialah makanan yang sgt tinggi khasiatnya. Inputnya yang baik, outputnye juga baik.

3) Lebah tidak menggangu haiwan / makhluk lain. Apbila diganggu, lebah akan menuntut maruah dirinya. Walaupun haiwan / makhluk yang menggangunya terjun ke dalam air, lebah menanti di atasnye.

Petikan dari novel "TRAVELOG SEORANG DAIE"...Renung2kan dan pratikkan dlm kehidupan kite smua...InsyaAllah...

Thursday, April 29, 2010

Si Huraisy

Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti
jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa
yang kau cari?" Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.

Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak."
Simpanlah baik2 amanat ini dan sebagai peringatan kita setiap hari.Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yang lain semoga menjadi pedoman hidup hingga keakhir hayat , Insya'Allah

Semoga Allah merahmati kita semua dan mengampuni segala dosa2 kita yang lalu dan hari ini. Azan adalah dakwah yang paling utama sekali kerana ianya mengajak kita membuat kebaikan dan mengingati Allah swt. Secara tidak sedar kita sentiasa didakwah sebanyak 5 X sehari. Cubalah hayati setiap perkataan dan jawaplah seperti yang disarankan. Bagi orang yang melaungkan azan pula jika dia berniat untuk seluruh alam (spt yang disarankan olih Allah kepada Nabi Ibrahim alaihisallam) muazin itu akan mendapat pahala umat islam seluruh alam yang bersolat pada hari itu. begitulah kelebihannya yang Allah beri.

Wassallam.