Jom Jadi Follower ana

Thursday, July 19, 2012

SETAHUN MENINGGALKAN....

Assalamualaikum WBT....


Alhamdulillah 20 Julai 2012 ini, cukup sudah setahun dalam dunia perkerjaan. Dan setahun ini juga, meninggalkan dunia penulis disini.... klu org kata penuh dgn sesawang seperti rumah kene tinggal setahun.... 


InsyaAllah dalam masa setahun ini juga byk pengalaman yg telah dihadapi yg akn dikongsikan bersama.... ditambah pula ramadhan yang bakal menjelma..Bermula la solat terawih, sahur dan berbuka. nikmatnya smua nie secara dilakukan berjemaah . moga2 ibadat kite dalam dipertingkatkan dan istiqomah di luar bulan ramadhan. moga Ramadhan kali dapat mentarbiyah diri kite dlm mengabdikan diri kepada Allah SWT.




Monday, July 11, 2011

MASA BZ.....MASA LAPANG.... SUATU NIKMAT & UJIAN...


ASSALAMUALAIKUM.....

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta Alam
, Selawat n Salam disampaikan keatas baginda Rasulullah SAW, keluarga baginda serta sahabat2nye.....

Syukur kehadrat Illahi...kerna diberi nikmat idup dan segala nikmat yang diberikan.... SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakhbar..... ku lafazkan untuk zikirku padamu Ya Allah.......

Jika kite pandang perkataan "MASA" pasti teringat Firman dalam Surah Al-Asr yang bermaksud :
" DEMI MASA, sesungguh manusia dalam kerugian, kecuali
org2 yg berpesan2 kepada kebenaran & kesabaran.... "
teringat jua "INGAT LIMA PERKARA SEBELUM LIMA PERKARA".....
1) Sihat sebelum sakit
2) muda sebelum tua
3) kaya sebelum miskin
4) LAPANG SEBELUM SEMPIT
5) hidup sebelum matiiiii...


Begini rona kehidupan masa ibarat air yg mengalir ia tidakkan boleh diputar smula.... jika disebut masa bz dan lapang teringat masa2 yg Allah beri luang utk kite nikmati masa2 tersebut.

Teringat masa2 bz dikampus dahulu...SubhanaAllah rase bagai xcukup 24 jam yg Allah beri... ujian yg cukup besar n berat..... tapi demi amanah n Islam ku tempuhi jua.... kesempatan masa yg ade digunakan sebaik mgkin untuk rehat, siapkan assignmt ind n group, meetg persatuan, meetg asrama, tggjwb sebagai ketua/penolon/ajk, kelas, usrah, masa tuk adik2, masa utkMU..... Ya Allah engkau sahaja Maha Mengetahui waktu begini...
Walaupun nmpk pahit namun....manis sekali kerana masa yg ade
digunakan sebaiknya n xmasa tuk digunakan pada bende yg lagha....
.... terigt waktu bz begini Allah beri sakit.... Ya Allah je yg taw betapa byk keje yg kene selesainya namun sebenarnye itulah masa rehat yg Allah nk bagi tubuh ini ....SubhanaAllah indahnya tarbiyah n prihatinMu terhadap hambaMu nie.... cuma hambaMu ini kekdg2 xsedari akn nikmat itu.....
Bile da nk abis belajar terasa gembira sgt...mgkin kesibukan n ke"bz"an akan berkurg...... namun...........

apabila Allah beri masa lapang diwaktu abis belajar... SubhanaAllah ia juga suatu ujian yg perlu ditempuhi.... kerana diri nie sudah biasa dgn ke"bz"an.... yg diimpi dulu kini terjadi....dan ku rinduikan kesibukan yg dulu... di masa lapang nie juga memerlukan kesabaran yg amat sgt... kerana waktu2 nie ku xseaktif dahulu.... namun sebenarnya masa2 nie Allah berikan kite, ape itu nikmat sabar??? sabarkah aku bilamana keje yg dipohon lmbt tahu resultnye??? bilemana pengajian yg dipohon gagal permohonannya......Allah.... indahnya Tarbiyahmu...

Alhamdulillah Ya Allah kau sedarkan daku
akn nikmat n hikmah disebalik semua nie.... kuatkan daku hadapi ujian nie... Aku hamba yg lemah.... Ku jua bermohon yg Allah ampunkan dosa2ku jika selama aku diberi masa2 bz n ade tanggungjwb ku terabaikan o disengajakan.... ampunkan daku.... jadikan ia sebgai pengajrn tuk ku dimasa hadapan.... Jadikan penghidupan ku, pekerjaanku nanti, ibadahku adalah dasar kerana REDHAMU N kerana PERJUANGAN demiMU... Ya Allah... Ameen..

.

Thursday, June 16, 2011

USTAZ JOM MAKAN BABI... NIE BABI ISLAM

Kisahnya mengenai 3 org, Syafiq, Safura dan Muhammad. Syafiq dan Safura sama-sama belajar di SAM Bestari. Beberapa lama kemudian, Syafiq jatuh hati pada keayuan Safura. Matanya mengalahkan Zinnirah. Wajahnya berseri-seri dengan cahaya keimanan. Pergh!! Cantik sangatlah jika nak diceritakan. Tetapi, Syafiq cuba tahan. Dia tidak boleh meluahkan perasaan dia pada Safura sebab nanti takut kena tangkap dengan ajk pencegah maksiat sekolah.

beberapa tahun berlalu...Akhirnya, apabila Syafiq berada di Tingkatan 5, dia sudah tidak mampu bertahan. Dia mengatur langkah dan akhirnya, Safura tewas pada pujuk rayunya. Walaubagaimanapun, mereka ini sedar yang mereka orang Islam. Islam tidak membenarkan umatnya ber’couple’. Jadi mereka berpakat yang mereka ini hendak membuat satu revolusi dalam couple. "COUPLE ISLAMIC". Asal keluar, pergi tempat terbuka. Tak mainlah tempat gelap-gelap ni. Bukan itu sahaja, Safura kena pakai tudung labuh. Syafiq pula pakai serban dan jubah. Lepas itu mereka keluar bukan membuang masa, keluar bawa Al-Quran. Berhenti di kedai makan, tadarrus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan, mereka ikut cara Nabi Musa. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Bila balik rumah, missed call pagi-pagi. Suruh qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu.

Setelah setahun mengamalkan taktik sedemikian, Syafiq ditakdirkan bertemu dengan Muhammad. Ketika itu Syafiq dan Safura sedang bertadarrus di RFC. Muhammad tiba-tiba datang menghampiri mereka kerana tiada tempat duduk. Bila duduk, Muhammad bertanya, "Have you married?". "No.", jawab Safura. "So, why you sit together with this ajnabi alone here", tanya Muhammad. "Kami couple, tapi Islamic way" jawab Syafiq. Muhammad hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Muhammad pun memulakan ceritanya.

"Aku ni muallaf. Asal dulu aku kristian. Tinggal kat Singapore. Dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, pengsan aku. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah, Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu, dalam Islam tak boleh makan babi. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni??? Seminggu aku masuk hospital lepas masuk Islam. Kalau zaman Rasulullah dulu ada peringkat-peringkat dia. Tapi aku…mana ada. Jadi, time kat hospital tu aku fikir. Akhirnya, aku jumpa satu jalan keluar. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisikkan kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Asal dia berak aku vacuum terus. Camnilah kehidupan aku dan babi tu buat 2 tahun. Lepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Masa untuk sembelih babi ni. Tengok-tengok babi ni takde leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi ni. Lepas tu, aku pun masak la bakut teh. Tengah-tengah makan, nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. Ustaz!!! jom makan. Babi Islam nih.”
Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas...

p/s : yg HARAM tetap akan HARAM walau kita cuba apa cara sekalipon untuk mengHALALkannya..peringatan untuk diri ana sendiri terutamanya....wallahualam..(^_^)

Thursday, May 5, 2011

CABARN & DUGAAN SELEPAS ABIS BELAJAR


ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH

Alhamdulillah...dengan izin Allah dengan limpah dan kurnianya dapat ana meneruskan penulisan nie setelah 3 bulan menghilangkan diri.... bkn menghilang kerna merajuk, putus asa or something tetapi masa yg tidak mengizinkan... masa yg ade digunakan pada perkara2 yg lebih penting. InsyaAllah....

Alhamdulillah juga, ana telah pun tamat pengajian di POLITEKNIK UNGKU OMAR, InsyaAllah. sekarang menunggu result exam pada 16 Mei ini, moga2 tiada paper yg tersangkut o gagal, moga dpt lulus dgn cemerlang n dapt hpnm 3.50 above ...Ameen....

KERINDUAAN juga pada sahabat2 perjuangan di sana .... moga antum istiqomah dgn ape kebaikan yg antum dpt... buat adik2 teruskan perjuangan di sana, ingatlah SURAH MUHAMMAD AYAT 7. "Wahai org2 yg beriman jika kamu menolong agama Allah, ALLAH akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"
peganglah dan yakini ayat nie, ingat...!!! Allah xkn mungkiri JANJINYA... n ingat perpisahan di dunia ini hanya sementara...insyaAllah akn bertemu di syurga nanti Ameen..

Sape yg tidak suka bila dah abis belajar, ini juga berlaku pada diri ana, tetapi keseronokan itu sementara sahaja bilamana kite memikirkan perancangan masa depan..... samaada

MAHU SAMBUNG BELAJAR (DEGREE) ????
MAHU KERJA SEMENTARA ????
MAHU KERJA TERUS ???
MAHU KAHWIN???

huhuhu.... kahwin tu ana ckp awal2 dulu.... tolak tepi jauh2 dulu... saje letak kat atas tu.... blum masanye lagi..

itu antara persoalan yg samping di dalam fikiran ini, tapi yg penting istiqomah dalam perjuangan satu bende yang penting bila dah abis belajar....

moga ana istiqomah dan dapat wat keputusan yg terbaik... if dpt smbg belajar moga Allah kurniakan rezeki.... AMEEN INSYAaLLAH...... ^_^

Tuesday, February 1, 2011

Sunting SEMANGAT BELAJAR!!!!

ASSALAMUALAIKUM....

Kepada semua sahabat sahabiah yang bergelar "student"... same3 kite mengunting semangat belajar..... wlpn exam lmbt gi..... dr sini la nk mula...
ana pun dah sem last... harap dapat lakukan yg terbaik sebelum meninggalkan bumi PUO.... TAPI BELAJAR BUKAN LAH TERHENTI DISINI SAHAJA..... BELAJAR DIMANA2 SAHAJA.... BELAJAR HINGGA LIANG LAHAD......

JOM SUNTING SEMANGAT SAME2.... SEMANGAT2 GAK TAPI USAHA JGN LUPA.... ^_^


video




video


P/S : Selamat study smua.... settingkan LILLAHITAALA....insyaAllah ade keberkatanNyer.... AMEEN .....Choiyak3 smua.... ^_^

Friday, December 24, 2010

Beginikah pemimpin????

Bissmillahirahmanirahim....

Bila dikatakan pemimpin semua org tahu... setiap kite juga adalah pemimpin...sekurang2nya pemimpin diri sendiri... bila kite tgk skop yang lebih besar...pemimpin nie byk tggjwbnyer....
xkisah la pemimpin negara, syarikat, ipt, sekolah malah rumahtangga...

Tapi hari ini bukan hendak citekan ciri2 seorg pemimpin or tggjwb pemimpin, tapi memberi sedikit kesedaran kepada insan yang bergelar pemimpin. coretan ini bukan hendak memburukkan or menyakiti hati sesiapa...tetapi sedarlah wahai pemimpin... antum/anda adalah "ROLE MODEL" setiap insan dibawah jagaan antum....

Maka jagalah tingkahlaku, peribadi or percakapan mu dengan baik. kerana tidak ade orang yang akan mengikut apabila seseorang pemimpin hanya pandai berkata2. Sape nak ikut, kalau die berkata " jangan ade dikalangan kite bercouple", tapi die sendiri yang melakukannya... dah la bercouple itu satu perbuatan yang salah ditambah pula dengan pandai bercakap tapi die sendiri melanggarnye... sedarlah pemimpin di dalam AlQuran, Allah berfirman :

" Wahai orang2 yang beriman! mengapa kamu megatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan, itu sangatlah benci di sisi Allah jika kamu mengata apa2 yang tidak kamu kerjakan" - AsSaff : 2-3

Beginikah yang dikatakan pemimpin??? pemimpin yang beginilah akn akan merosakkan sesebuah organisasi. Apabila ramai yang menyata mengenai keburukannye, nama baik organisasilah yang terjejas.... "orang tidak kata pemimpin si pulan si pulan tapi orang menyatakan pemimpin organisasi ini itu.... SubhanaAllah... lihatlah kesannye... kerana kite buat cilap habis susu sebelanga... dalam konteks ini bukan kite lihat ape orang nk kata, tapi cuba fikir ADAKAH ORANG YANG SEPATUTNYA MENJADI ROLE MODEL AKAN DIIKUT OLEH LAIN, SEDANGKAN DIE MELAKUKAN PERKARA YANG DIE SENDIRI LARANG?????

jawapannye ya boleh tidak pun boleh... ok jom tgk jwpannyer..

jika YA : mmg boleh ikut, tapi ikut yang tidak baik
jika tidak : orang bawahan xkan ikut arahan or nasihat yang diberikan kerana mereke sendiri tahu, "kamu pun buat "...... dimana nak datang respect orang lain terhadap kite jika semdiri lakukannyer... disini tiada keberkatan dalm memimpin serta timbullah pelbagai permasalahan dlm organisasi... masalah hati, xpua hati, memberontak dlm diam.... dan peibagai lagi....

Jadi lah pemimpin yang belajar dari "KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN"... janganlah hanya pandai menilai kerja orang lain, menilai kesalahan orang, menuduh membabi buta, bercakap sekadar sedap didengar......

tapi jadilah pemimpin yang dalam berckp or menasihati orang lain tapi sesame2 perbaiki diri dengan peringatan diri sendiri....
sentiasa lah perbaiki diri.... jadikah kelemahan diri sebagai pembangkit tuk kite terus melakukan perubahan diri.... bkn menyembunyikan keburukan n kelemahan diri kerna... ingatlah sepandai2 tupai melompat akannyer jatuh ke tanah juga....
hindarilah perkara2 yang boleh membawa kepada fitnah pada diri kite...

YANG PASTI HORMATI LAH ORANG LAIN JIKA INGAT ORG LAIN MENGHORMATI KITA....

INGAT LAH SETIAP PE YANG DIPERTANGGUNGJWBKAN AKAN DI DITANYE DI AKHIRAT KELAK..... DAN INGAT RAMAI ORG MASUK NERAKA KERANA MULUTNYA DAN PEMIMPIN JUGA RAMAI TERGOLONG DRNYE....SUBHANAALLAH....

Moga2 kite menjadi pemimpin yang bukan hanya pandai berkata2 tapi pandai laksanakan jua... insyaAllah....AMEEN YA ROBB

P/S : peringatan juga pada diriku...yang bergelar pemimpin....

Friday, November 19, 2010

Mangkuk yang cantik,madu dan sehelai rambut..

Assalamualaikum..

Rasulullah SAW, dengan sahabat-sahabatnya Abu bakar r.a., Umar r.a., Utsman r.a., dan 'Ali r.a., bertamu ke rumah Ali r.a. Di rumah Ali r.a. istrinya Sayidatina Fathimah r.ha. putri Rasulullah SAW menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik, dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu. Baginda Rasulullah SAW kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap ketiga benda tersebut (Mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut).

Abubakar r.a. berkata, "iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut".

Umar r.a. berkata, "kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Utsman r.a. berkata, "ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan ber'amal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

'Ali r.a. berkata, "tamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumanya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Fatimah r.ha.berkata, "seorang wanita itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, wanita yang ber-purdah itu lebih manis dari madu, dan mendapatkan seorang wanita yangtak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Rasulullah SAW berkata, "seorang yang mendapat taufiq untuk ber'amal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, ber'amal dengan 'amal yang baik itu lebih manis dari madu, dan berbuat 'amal dengan ikhlas adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Malaikat Jibril AS berkata, "menegakkan pilar-pilar agama itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, menyerahkan diri; harta; dan waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu, dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Allah SWT berfirman, " Syurga-Ku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat syurga-Ku itu lebih manis dari madu, dan jalan menuju syurga-Ku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".